Интернет-журнал "Антиэкуменизм"
       
 

Главная 

   

 

Календарный вопрос 

 

Гостевая книга 

 

Круглый стол 

 

Каталог православных изданий 

 

Пишите нам 

 

 

 

             
 



ОБРАЩЕНИЕ
ко всем, кто поставлен Богом хранить судьбы паствы и достояние
нашей Православной Соборной Матери-Церкви!
ВАШИ СВЯТЕЙШЕСТВА, ПРЕОСВЯЩЕНСТВА,
ОТЦЫ И БРАТИЯ ВО ХРИСТЕ!

«Церковь Соборною называется потому, что находится по всей вселенной, от концов земли до концов ее, что она повсеместно и в полноте преподает то учение, которое должны знать люди» (Свт. Кирилл Иерусалимский. Огласительные поучения, № 18, гл. 23).

Единство Церкви – это некий мистический обруч, выковываемый во время совершения Св. Евхаристии; оно – не административное, не дисциплинарное, а литургическое. Форма и словесное содержание литургии предназначены для того, чтобы все Церкви могли совершать богослужение одинаково. И богослужебные книги на каждый месяц (минеи) содержат определенные песнопения и гласы ежедневного чинопоследования. Сколько усилий Святых Отцов потребовалось, чтобы установить праздничный календарь, и все это для того, чтобы между Христианскими Церквами была гармония, которая выражает внутреннее литургическое единство Православной Церкви, несмотря на существование множества Поместных Церквей.

Когда в Греции и Румынии колокола созывают верующих в храм на празднование Рождества Христова, и певчие радостно воспевают «Христос раждается, славите!», миллионы наших братьев в остальном мире и на Св. Горе еще соблюдают Рождественский пост. Грусть и сердечная боль как следствие такой разобщенности заставляет подвергнуть внимательному анализу фатальную разницу в летоисчислении наших Церквей.

Причина, вызвавшая решение мирских властей ввести в Греции и Румынии новый календарь, не астрономическая и не богословская. И вопрос заключается не в том, какой из двух календарей более точен. Здесь произошла капитуляция порабощенной государством церковной иерархии: единство Церкви было поставлено под угрозу в угоду политическим интересам.

Введение нового календаря – это этап на пути к антихристианскому объединению. Начиная с 60-х гг. ХХ века, приверженцы нового стиля неоднократно поднимали вопрос о необходимости праздновать Пасху с католиками. Экуменизм всегда рассматривался последними как присоединение всех церквей к римскому престолу, а не к единству истины. Везде введению нового календаря предшествовало признание его догматической невинности, и это при полном игнорировании соборных анафем Восточных Патриархов в 1583, 1756, 1848 гг. А далее неизбежно возникнет вопрос о необходимости исправления неудобств в Типиконе, связанных с несовместимостью нового календаря и александрийской пасхалии, рассчитываемой по юлианскому календарю.

Церкви, принявшие новый стиль, вынуждены пользоваться двумя календарями: новоюлианским (т.е. григорианским) – для непереходящих праздников и юлианским – для Пасхи и связанных с нею праздников, так как постановление Первого Вселенского Собора о дне Пасхи не соблюдено в системе нового календаря. Постановление Первого Вселенского Собора не имеет право отменить никакая инстанция, никакая власть. Его нарушение всегда остается антиканоническим действием, а попытка отмены – экклезиологической революцией, ломающей основы Церковного права.

Превозносясь над Святыми Отцами, католики вслед за астрономами взялись исправлять то, что Церковь на протяжении нескольких веков берегла как зеницу ока. Исправляя мнимые ошибки Святых Отцов относительно равноденствия, они стали неправо учить о Церкви, как могущей ошибаться, нарушив догматическое учение о ее святости. За период от Рождества Христова до Первого Вселенского Собора равноденствие сдвинулось на 2 дня. Это было известно как астрономам того времени, так и Святым Отцам (некоторые из которых, например, Василий Великий, сами были блестящими астрономами), лишь повторившим определение 7 Апостольского правила на Первом Вселенском Соборе: «Если кто, епископ, или пресвитер, или диакон св. день Пасхи прежде весеннего равноденствия с иудеями праздновать будет, да будет извержен от священного чина».

Не для того Божественный Дух совместно с Апостолами, Вселенскими Соборами и Святыми Отцами устанавливал канонические истины, чтобы их потом исправляли и отменяли как несовершенные и ошибочные. Именно в этом повинна римо-католическая церковь, которая в прямое нарушение и упразднение канонических правил в 1805, 1825, 1854, 1903, 1927 и во многие другие годы праздновала Пасху одновременно с пасхой иудейской. В силу новой пасхалии у католиков бывают годы, когда их пасха не только совпадает с пасхой иудейской, но и приходится ранее, как было в 1839, 1840, 1842, 1843, 1845, 1849, 1850, 1856, 1891, 1894 и многие другие годы, а в 1921 г. католическая пасха пришлась почти на месяц раньше иудейской (11 марта – 10 апреля), нарушив тем самым исторический ход пасхальных событий.

Принятие нового стиля недопустимо не только во всей его полноте, но даже и в компромиссной форме, как, например, празднование непереходящих, неподвижных праздников по новому стилю. Смешанный календарь влечет за собой нарушение других церковных уставов, означенных в Типиконе определенными границами времени, в пределах которых празднуются подвижные праздники Четыредесятницы (как, например, обретение главы св. Иоанна Предтечи, празднование Благовещения), расчеты, связанные с длительностью поста свв. Апостолов Петра и Павла (который сильно сокращается, а то и упраздняется совсем при праздновании Пасхи 20--25 апреля), смещение дней неподвижных праздников при новом календаре). Утверждать, что нарушение Типикона не является тяжким грехом, было бы ошибочно, т.к. Типикон исходит от Православной Церкви, принят ею как одна из основополагающих книг, и есть не что иное, как голос Матери нашей Церкви, в которую, «как в богатую сокровищницу, Апостолы и св. Отцы положили все, что принадлежит истине» (Св. Ириней Лионский).

Поэтому вполне понятно, почему Православная Церковь так решительно и ревностно противилась этому антицерковному новшеству с самого введения календарной реформы папой Григорием ХIII в 1582 г. В этом же году Вселенский Патриарх Иеремия II вместе со своим Синодом осудил новое римское летоисчисление как несогласное с Преданием Православной Церкви. В 1583 г. 20 ноября Церковный Собор при участии Патриарха Иеремии, Патриархов Александрийского Сильвестра и Иерусалимского Софрония осудил григорианский календарь как противный канонам всей Вселенской Церкви; а празднование Пасхи одновременно с католиками, отречение от установлений Православной Церкви о постах и применение уставов церкви римской назвал изменой Православию и отступлением от святоотеческих заветов, гибельным для чад Православной Церкви. Об этом решении было сообщено Вселенским посланием всем Восточным Церквям, митрополиту Московскому Дионисию, Церкви Ионийских островов. В течение последующих трех веков, с XVII по XIX, многие Вселенские Патриархи решительно высказывались против григорианского календаря. В их числе: Кирилл II (1633–1639), Парфений I (1639–1644), Каллиник II (1688–1693), (1694--1702), Паисий II (1726–1733), Кирилл V (1748–1757), Агафангел (1826--1830), Григорий (1835–1840), (1867–1871), Анфим VI (1845–1848). Все они смотрели на этот календарь как на характерное новшество в целой системе папских нововведений, как на орудие завоевательной политики в отношении к Автокефальным Восточным Церквам.

В 1902--1904 гг. представители Православных Автокефальных Церквей -- Константинопольской, Иерусалимской, Греческой, Российской, Сербской, Болгарской и Румынской -- высказали официальное отрицательное решение вопроса о реформе церковного календаря по мотивам вероисповедным. Всероссийский Церковный Собор 1917--1918 гг. категорически утверждал пагубность всякого сближения с григорианским стилем, отдавая предпочтение юлианскому. В 1923 г. Русская Православная Церковь снова подтвердила решение Собора 1917--1918 гг. и отказалась принять в церковно-богослужебную практику григорианский календарь, не взирая на понуждавшую ее богоборческую власть большевиков.

Поистине злым гением Греческой Православной Церкви в этом отношении явился незаконно восшедший на Константинополький престол Мелетий Метаксакис (с 1909 г. состоявший в Константинопольской масонской ложе под № 44). Сторонником Метаксакиса в деле реформации Греческой Церкви был Афинский архиепископ Хризостом I (Пападопулос), еще в 1908 г. изгнанный вместе с ним из пределов Иерусалимского Патриархата самим Патриархом. В 1923 г. созвав псевдовсеправославное совещание, на котором присутствовали всего 9 человек (6 епископов, 1 архимандрит и 2 мирянина, а Русская Церковь, составляющая 2/3 православного мира, не имела ни одного представителя), он принимает решение ввести «новоюлианский» календарь, который до 2800 года совпадает с григорианским. В награду за принятие нового стиля румынские клирики получили от Мелетия статус Патриархата. Патриархи Александрийский, Антиохийский и Иерусалимский осудили незаконные действия Мелетия, а постановления конгресса определили как «близкие к схизме и ереси».

Избранный на Афинский престол в том же году под давлением мирских властей Хризостом принимает постановление о переходе на новый стиль и грозит неподчинившимся отлучением. Желающие спастись покидают Грецию, и для многих, не принявших это нововведение, начинается путь исповедничества. Хотя среди греческих епископов и нашлись несогласные, все же они не решаются открыто исповедовать истину. Лишь в 1935 г. три митрополита официальной Греческой Церкви перешли на старый стиль и сразу же попали под запрет от новостильного Патриарха. Образовалась схизма «Истинная Православная Церковь Греции», и епископы, и митрополиты, и клир переходили в нее из Официальной Элладской Церкви и обратно. Началась смута. Возникшие разделения дали возможность греческим обновленцам оправдывать свое отступление: «Лучше выбирать единство Церкви, чем календарь». Такой безосновательный довод и сейчас приводится в Греции сторонниками нового календаря. Проповедуя метод большинства, экуменисты распространили ложное мнение, что почти все православные перешли на новый стиль, а старостильными остались лишь 4 Церкви: Иерусалимская, Русская, Грузинская и Сербская. Однако эти четыре Поместные Церкви представляют в общей сложности 85--90% православных всего мира.

«Кто возбуждает среди братий разделения и соблазны, нарушая апостольские определения, тот отступил от истины», «а празднества, будучи незаконными [совершаемые не в определенное им время], хотя бы и были совершаемы с добрым расположением – безполезны» (свт. Афанасий Великий. Празднество Пасхи). «Попытка римо-католической церкви в XVI в. при папе Григории ввести новый, “научный” стиль привела лишь к созданию псевдонаучного и противоканонического стиля, ибо вопрос о стиле научно неразрешим. Старый стиль – символ единения христиан во всем мире; а новый стиль – символ бунта, революции, разъединения христиан» (архиеп. Феофан Быстров. Краткие канонические суждения о летосчислении. Церковный вестник, 1929 г.).

Не нужно считать следование папистскому календарю чем-то несущественным. Православный юлианский календарь – это Предание, а как таковое мы должны хранить его, иначе мы попадем под анафему. «Аще кто отметает любое Предание, писаное или неписаное, да будет анафема», провозглашает Седьмой Вселенский Собор.

В этом вопросе мы должны либо согласиться с Соборными постановлениями, осуждающими новый стиль; либо признать, что Православная Церковь с XVI в. находилась в крайнем заблуждении, анафематствуя новый месяцеслов и пасхалию, более того, была слепой на протяжении семнадцати веков, совершая богослужение и празднуя Пасху по юлианскому календарю. Последнее будет нарушением догмата о святости Церкви и хулой на Святаго Духа, пребывающего в ней. «Совершая богослужение по чину, который ведет начало от лет древних и соблюдается во всей Православной Церкви, мы имеем единение с Церковью всех времен и живем жизнью всей Церкви» (свт. Тихон. Послание №1575 «О недопустимости нововведений в церковно-богослужебной практике»).
Призываем тех, кто совершает богослужение по новому стилю вернуться к истинному Богом установленному литургическому времени. Отказ от нового стиля вернет единство наших Церквей. Да будем едины в дарованном нам Господом смысле вечного времени. Аминь.

3 (16) марта в День Торжества Православия

 

YOUR HOLINESS, THE RIGHT REVERENDS,
HONOURABLE PRIESTHOOD AND BROTHERHOOD IN CHRIST!
We address those, who are entrusted by God to cherish the destiny of the clergy
and the faithful, the heritage of our Orthodox Ecumenical Mother-Church!

“The Church is called Ecumenical for it is spread all over the world, from end to end of it, for everywhere and in full plenitude it discloses the teaching that people should know”(St. Cyril of Jerusalem, The Catechetical Address № 18, chapter 23).

The unity of Church is a kind of mystical hoop, forged while the Sacramental Eucharist is performed; it is neither administrative, nor disciplinary, it is liturgical. The form and the verbal contents of liturgy provide the possibility for all the Churches to perform the service in the same way. The monthly books of liturgical cycle (Menologion) consist of chants and tones of daily ordinaries. Fancy the amount of holy fathers' efforts, the amount of councils required to establish the Festal Menaion, - all that was done in the view of creating liturgical harmony among the Christian Churches, harmony which reflects the inner liturgical unity of the Church despite the multitude of the Local Churches existing.

When in Greece and Romania the church bells call for the faithful to celebrate Christmas and the singers carol “Praise the birth of Christ!”, millions of our brothers all over the world are still keeping Christmas Fast. Sadness and the aching heart, being the consequence of such dissociation trigger the analysis of the fatal difference in our Churches' systems of chronology.

The reason which provoked the decision of circular authorities to introduce new calendar in Greece and Romania was neither astronomical nor theological. It was not a matter of exactness of calendars. It happened to be a matter of enslaved church hierarchy's yielding to the government. The unity of the Church was threatened in favour of political interests.
The introduction of the new calendar is a certain step on the ladder to antichristian unification. From the beginning of the 60-s of the XX c. the adherents of the new style not but once brought up the question of the necessity to celebrate Easter with the catholiсs. Ecumenism has always been regarded by the latter as the annexation of all the churches to the See of Rome and not as joining the truth. Everywhere the introduction of the new calendar was forerun by the acknowledgement of its dogmatic innocence along with the deep negligence of the councilate anathemae of Eastern Patriarchs in 1583, 1756,1848. Further on inevitably arises the question of necessary changes of confusions, connected with the incompatibility of the Alexandrian paschalion, which is calculated through the Julian calendar.

The Churches, having accepted the new style, are inclined to use two calendars: the Gregorian - for the unmovable feasts and the Julian - for Easter and the feasts dependent on it, since the Decree of the I General Council regarding the day of Easter celebration is not observed in the system of Gregorian calendar. But there is no institution, no power to eliminate the Decree of a General Council. Its breach will always remain an anticanonical action, the attempt of its abolishment – an ecclesiological revolution, shattering the basis of Church law.

Putting themselves head above shoulders over Holy Fathers, following astronomers, the catholics set to fix something that Church had been cherishing for centuries. Making up for the alleged mistakes of Holy Fathers regarding the day of equinox, they began teaching untruly about the Church as if it can be mistaken, breaking in this way the dogma of its sanctitude. Throughout the period from Christ's Nativity to the I General Council the equinox moved 2 days back. It was known not only to the astronomers of the time, but to the Holy Fathers as well (some of them were profound astronomers themselves, like St. Basil the Great), who only restated the decree of the 7-th Apostolic Canon at the I General Council: “If anyone – a bishop, a presbyter or a deacon will celebrate the holy day of Easter with the Jews before the vernal equinox be deposed or ungowned”.

Could the Holy Spirit along with the Apostles, Holy Fathers and General Councils have established the canonic truths for them to be corrected and abolished as imperfect and erroneous. This is the exact fault of the Roman-Catholic Church, which through the direct breach and elimination of canons celebrated Easter at the same time with the Jewish Pesach (the Passover Feast) in 1805, 1825, 1854, 1903,1927 and many other years. Due to the new paschalion Catholic Easter not only overlaps the Jewish one, but falls on the earlier periods of time, as it happened in 1839, 1840, 1842, 1843, 1845, 1849, 1850, 1856, 1891, 1894 and many other years, and in 1921 it even occurred a month prior to the Jewish Pesach (11-th of March – 10-th of April), having completely twisted the historical succession of paschalion events.

The new style is unacceptable not only in its complete form, but even as a compromising part of the calendar, as, for instance, the celebration of unmovable holydays. This kind of mixed calendar involves the breach of other Church Rules of the Typicon, referred to certain time limits within which the movable holydays of Quadragesima are celebrated ( such as the First Finding of the Venerable Head of St. John the Precurser, the celebration of the Annunciation day) or calculations connected with the length of the Apostles' Fast (which tends to be reduced or even abolished at all in case of celebrating Easter on the 20-25-th of April), the shift of the feasts of unmovable holydays. It would be erroneous to claim that the negligence of Typicon is not a serious sin, for Typicon is the product of the Orthodox Church, acknowledged by it as one of the basic books, it is none other than the voice of our Mother Church, which, as a treasure-house, has stored up everything precious the Apostles and Holy Fathers found holy and true.

Thus it is quite clear, why the Orthodox Church was so much and zealously against this anti-ecclesiastical novelty from the very beginning of the calendar reform introduced by Pope Gregory the XIII in 1582. The same year Ecumenical Patriarch Jeremiah the II and his Synod condemned the new Roman time-calculation as the one incompatible with the Holy Tradition of the Orthodox Church. In 1583 on November, the 20 the Church Council with the participation of Patriarch Jeremiah, Silvester, Patriarch of Alexandria and Sophronius, Patriarch of Jerusalem:
• condemned Gregorian calendar as anti-canonical for the whole Ecumenical Church, and
• called the celebration of Easter simultaneously with the Catholics, the denial of the Orthodox Church Rules regarding fasts along with the application of the Roman Church Rules to be a betrayal of Faith and a deviation from Holy Fathers' testaments, ruinous for all the flock of the Orthodox Church.

This decision was written in the General Letter to all the Orthodox Churches, to Dionysius, the Metropolitan of Moscow, to the Church of the Ionic Isles. During the next three centuries – XVII, XVIII, XIX – many Ecumenical Patriarchs expressed their opinion regarding Gregorian calendar in a very downright way. Those were Cyril II (1633–1639), Parthenius I (1639–1644), Callinicus II (1688 – 1693) (1694-1702), Paisius II (1726 – 1733), Cyril V (1748 – 1757), Agathangelus (1826 - 1830), Gregory (1835 – 1840) (1867 – 1871), Anthimus VI (1845–1848). All of them regarded this calendar as a typical novelty in the system of pope's innovations, as a means of aggressive politics towards the Autocephalous Eastern Churches.

In 1902-04 the representatives of Autocephalous Orthodox Churches: Constantinople, Jerusalem, Greek, Russian, Serbian, Bulgarian and Romanian announced their official negative attitude to the question of church calendar reform due to the faith confession motives. All-Russian Church Council of 1917-1918 stated in a very categorical way that the alliance with the Gregorian style would be the most corruptious, thus, giving full preference the Julian one. In 1923 the Russian Church once again confirmed the 1917-18 Council's decision and refused to accept in the liturgical year practice the Gregorian calendar notwithstanding the theomachic secular power of the Bolsheviks which conquered it. In fact it served as a start of mass prosecution of the Church and was a factor to shatter the centuries-old basics of sacred orthodox teaching.

The man of evil genies of the Greek Orthodox Church happened to be the one, who illegally climbed the Constantinople See – Melety Metachsakis (since 1909 –the member of Constantinople Lodge of Freemasons under № 44 - see Metachsakis's biography by mason A.Zervoodakis, written in 1967 on request of the Great Lodge of Greese). His ally in reforming the Greek Church was Chrysosthome I (Papadopulos), Archbishop of Athens, turned out of the bounds of the Patriarchate of Jerusalem along with Melety by the Patriarch himself. In 1923, having summoned allegedly all-Orthodox Council, which was represented only by 9 people (6 bishops, 1 archimandrite and 2 laymen, while the Russian Church, making the 2/3 of the Orthodox world, was deprived even of a single representative), he made a decision to introduce the new-Julian calendar, which overlaps the Gregorian one up to the year 2800. Romanian clergy was granted the status of Patriarchate as a reward for accepting the new style. Patriarchs of Alexandria, Antioch, and Jerusalem condemned Melety's actions as illegal and the decrees of the congress announced to be close to schism and heresy.

Having been elected onto the Athens See under strong domination of secular authorities the same year, Chrisosthome announced a switch to the new style and threatened the disobedient with excomminication. Those, who desired to get saved, leaved Greece, and for many faithful the time of confession begins.

Though there were some of the bishops, who disagreed with the innovation, still they never dared confess the truth openly. It was only in 1935, when three metropolitans of the official Greek Church switched to the old style, being immediately banned by the new-style-imposing patriarch. The Faithful Orthodox Church of Greece was formed and bishops, metropolitans and the clergy joined it, leaving the Official Church of Ellada and visa versa. Discord began. The discrepancies made it possible for the Greek renovators to justify their yielding, saying that “It is better to chose the unity of the Church rather than the calendar”. Such groundless statement is still launched by the advocates of the new calendar in Greece. Arguing that the majority is right, the ecumenists spread a false opinion that almost all the Orthodox had switched to the new style, while only 4 Churches stick to the old one. They are: Jerusalem, Russian, Georgian and Serbian Churches. But these Local Churches make all an all 85-90 % of the Orthodox in the world.

“Those, who spread among brotherhood divisions and confusions, breaking the Apostolic decrees, have gone astray from the truth”, “And those feasts, being illegal (celebrated at the improper time of theirs), even if performed with good intentions, are useless” (St. Athanasius the Great. Celebrating Easter). “The attempts of the Roman-Catholic Church to introduce the new “scientific” style in the XVI during the rein of Pope Gregory led to the creation of allegedly scientific, anti-canonical style, for the matter of style is not to be solved scientifically. The old style is the symbol of the Christians' unity worldwide, the new style is a symbol of rebel, revolution, the Christians' separation.” (Archbishop Theophan (Bystrov). Short canonical considerations of the calendar. Church Announcer, 1929).
We shouldn't consider supporting the pope's calendar as something insignificant. The Orthodox Julian calendar is the Tradition, and as the one we should cherish it, elsewise we would be under anathema. “If someone rejects any Tradition, written or unwritten, be anathema” – states the VII General Council. It is high time we stopped keeping silence. In this matter we should either agree to the Councils' decrees, condemning the new style, or to admit that since XVI century the Orthodox Church has been ruinously misled, anathematizing the new calendar and paschalion, more over, has been blind performing services and celebrating Easter according to the Julian calendar. The latter would be the breach of the Church's sanctity dogma and the blasphemy of the Holy Spirit, resting on it. “Performing the divine service due to the order, which originates from ancient years and is kept in all the Orthodox Church, we poses the unity with the Church of all the times and live the life of all the Church.” (St. Tikhon, Patriarch of Russia. Address №1575 “About the non-admission of innovations in the akoluthia and clerical duty”).

Give us, Lord, repentance and return to the true, established by God liturgical time. It's rejection is to ruin the conciliar consciousness of people and given to us by God the sense of eternal time. Give, Lord, the insight to the lost and deluded and strengthen the faithful in Your Truth. Amen.